Det vekker sterke reaksjoner at politikere i Stavanger vil åpne klasserommene for foreningen FRI. Men i skolene i Sandnes er foreningen for seksualitetsmangfold allerede på plass, uten at det har skapt debatt. Det skriver Stavanger Aftenblad.
– Når vi møter elever i skolene er vi mest opptatt av å snakke om det å være ung. Vi ønsker å bidra til respekt og rause holdninger til å godta hverandres forskjeller, sier Anina Jæger Olsen i FRI Rogaland til Aftenbladet.
FRI og Anina Jæger Olsen besøker allerede skoler i Sandnes hvert år. Men hittil har ikke Stavanger invitert foreningen inn i klasserommene. Da politikere fremmet forslag om å invitere FRI inn i skolene i Stavanger ble det bråk.
Det politiske flertallet i Stavanger har kommet med tre konkrete forslag.
En justering i skolenes ordensreglement skal understreke nulltoleranse for trakassering på grunn av kjønn, opprinnelse, legning eller hudfarge. I to punkter vil politikerne også ta grep for å få økt kompetanse, mer informasjon og rausere holdninger blant både elever og lærere i stavangerskolen. Og de vil invitere foreningen FRI.
Flertallspartiene består av Ap, Sv, Rødt, MDG, FNB og Sp, som alle vil stemme for forslaget, som dermed har flertall.
I en kronikk i Aftenbladet i forrige uke kritiserer skribentene, deriblant Tonje Gjevjon, organisasjonen FRI.
De skriver at FRI står for kontroversielle strandpunkter, som:
«FRI er for legalisering av sexkjøp, hallikvirksomhet, surrogati og flergifte, de fremmer BDSM som sunn seksualitet rettet mot barn(!) og bestrider naturvitenskapen som forteller oss at kjønn er biologisk todelt.»
Men Jæger Olsen svarer ikke på denne kritikken. Til Aftenbladet sier hun:
Jæger Olsen snakker gjerne med de som er kritisk, usikre eller skeptiske. Hun har allerede snakket med noen av dem og informert om hva hun er opptatt av i møtet med elevene.
– Det er viktig å gå i dialog når det handler om unge. Vi er avhengige av tillit og dette er et samfunnsoppdrag vi har fått som gis til barn og unge, så det er klart det må tåle kritikk, sier hun.
– Vær et godt medmenneske, er mitt hovedbudskap.
Marie Ljones Brekke fra KrF sier at KrF deler mye av de samme poengene som blir beskrevet i kronikken. KrF er kritisk til å gjøre skolen til en ideologisk kamparena.
Brekke reagerer på formuleringen i vedtaket om at FRI skal bidra med undervisning, ikke bare informasjon, og sier til Aftenbladet:
– Hvis man skal legge til rette for at politisk interesseorganisasjoner kan gi undervisning kan vi komme inn i et uoversiktlig landskap.
– Skal vi også invitere inn foreningen Israel for fred fordi «jøde» er et vanlig skjellsord i skolen?
– Vårt anliggende er at det vil være bedre å ruste opp lærernes kompetanse på all type mobbing.
Politisk leder for skolene i Stavanger, Eirik Faret Sakariassen er både overrasket og ikke overrasket over kritikken forslaget fra flertallspartiene blir møtt med.
– Jeg tar avstand fra en del av påstandene i leserinnlegget, sier Faret Sakariassen til Aftenbladet, men han kan ikke peke på hva som eventuelt er feil i kronikken til kritikerne.
Han ber om at kritikerne ser til Sandnes kommune der FRI allerede er inne i klassene.
Han ber kritikerne lese gjennom forslaget en gang til.
– Det står det at vi ber om rammer for en avtale. En slik avtale vil jo definere hva innholdet i et slikt besøk skal være.
– Jeg kan ikke se at dette bryter opplæringsloven. Jeg er trygg på at det ikke vil bli en opplæring i BDSM.
Fungerer i Sandnes
Han minner om at samarbeidet mellom skolene og foreningen FRI ser ut til å fungere fint i Sandnes og at erfaringene derfra vil være en del av grunnlaget når Stavanger lager en avtale.
– Vi må ta på alvor at skeive blir mobbet. Å få FRI inn i skolene vil ha en verdi, slik det også har stor verdi å invitere andre utenfra inn i skolene.
Positiv skolesjef
Skolesjef i Sandnes, Hege Røen opplyser at Sandnes kommune ikke har inngått en felles avtale med FRI, men ser positivt på at den enkelte skole i Sandnes har et samarbeid med foreningen.
– Det er veldig positivt at skolen har dialog med dem.
Hun har fått med seg kronikken med kritikk av FRI. Selv er hun ikke bekymret for at FRI allerede er i klasserommene i Sandnes.
– Det er pedagogene som har ansvaret for undervisningen og det holdningsskapende arbeidet i skolen. Vi tar imot besøk og innspill, men arbeidet ledes av pedagogen.
Wenche Handegaard, rådgiver ved Øygard skole og tidligere rektor ved Smiodden skole bekrefter at FRI er invitert inn i sandnesskolens arbeid med tematikken «seksuell helse og identitet».
I undervisningen ved Øygard er FRIs fagavdeling, Rosa kompetanse inne i klasserommet samtidig med politiet, skolehelsetjenesten, sexolog og foreningen, Amathea, som er en landsdekkende lavterskel helsetjeneste som gir veiledning innen graviditet og abort.
– Dette er proffe folk som møter elevene til refleksjon og kunnskap, ikke indoktrinering av noe som helt, sier Wenche Handegard til Aftenbldet.
Rosa Kompetanse får økonomisk støtte fra flere departementer, som Helse- og Utdanningsdirektoratet.
Læreplanen
Kjønnsidentitet er ikke ensbetydende med sex, det er faktisk en veldig liten del av det, sier Handegaard.
– Skolen og samfunnet for øvrig, har et ansvar og en plikt til å bevisstgjøre barn og unge gjennom kunnskap og refleksjon. Dette er i tråd med opplæringens verdigrunnlag som beskrevet i læreplanens overordnede verdier og prinsipper:
«Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap»