Norge er i ferd med å få en lov mot konverteringsterapi som sprenger rammene for hva staten i et demokrati tradisjonelt har sett som sin oppgave å regulere. For å forsvare dette ønsket forteller departementet en historie som er vanskelig å få øye på og overser den som virkelig finner sted. Realiteten er at staten gjør det den kan for å dekke over en tenkning som er en trussel mot barn og ungdommers helse. Og for å få til det, må også barnas foreldre rammes. Det er nemlig klart at forslaget til ny lov inkluderer foreldrene.
Men hvordan kan regjeringen forsvare et slikt angrep på foreldenes autonomi?
For det første er det avgjørende for departementet å slå fast at det å hjelpe mennesker tilbake til biologien er svært farlig, enten det er fra homofili til heterofili, eller fra et opplevd kjønn og tilbake til personens biologiske kjønn.
Departementet skriver blant annet:
Konverteringsterapi innebærer en uakseptabel innblanding i personers seksuelle orientering og kjønnsidentitet, som er fundamentale aspekter av en persons identitet. Det er dokumentert at slike handlinger kan ha svært store skadevirkninger på den psykiske helsen til de som utsettes for dette. Utenlandske undersøkelser viser at konverteringsterapi gir økt risiko for angst, depresjon, selvmordstanker og selvmordsforsøk. Slike handlinger fører også til skam og selvforakt, og konflikter eller brutt kontakt med familie og sosialt miljø. Eksistensen av konverteringsterapi rammer ikke bare de personene som utsettes for handlingene – det rammer også skeive som gruppe. Det bør ikke kunne aksepteres at det finner sted handlinger som bygger på at noens seksuelle orientering eller kjønnsidentitet er feil og at denne kan «kureres», «fjernes», undertrykkes eller tilsvarende gjennom bruk av ulike metoder. En aksept for slike handlinger i samfunnet bidrar til å skape og opprettholde diskriminering, minoritetsstress og sosialt press overfor en sårbar gruppe, og rokker ved grunnleggende samfunnsverdier som frihet og likeverd.
En litteraturgjennomgang av forskning om konsekvensene av konverteringsterapi listet opp følgende skadevirkninger: redusert seksuell opphisselse og seksuell dysfunksjon, skam, indre konflikt, redsel, lav selvtillit, økt depresjon og angst, fobier, selvmordsforsøk og -tanker, økt aggresjon, internalisert homofobi, traumer, konflikt med foreldre og øvrig familie, tap av religiøs tro og død
Mange er bekymret for at loven vil gripe inn i familiens indre liv og foreldres rett til å hjelpe sine barn, og til dem er det bare en ting å si: Det er grunn til å være bekymret. Departementet er nemlig ikke redd for å vise at foreldre utgjør en trussel ettersom de selv etter departementets oppfatning er med på å utføre en slik terapi:
En amerikansk undersøkelse fra 2020 viser at foreldre og foresatte også er utøvere av konverteringsterapi. 245 lhbt+-ungdom deltok i studien. I studien fremkom det at foreldrene/foresatte selv forsøkte å endre barnas seksuelle orientering, eller at de tok initiativ til at barna skulle bli utsatt for konverteringsterapi av andre.
Videre viser kunnskapsoversikten til Bufdir at konverteringsterapi i enkelte situasjoner er selvpåført, mens andre ganger er helsepersonell, sosialfaglig personell, religiøse rådgivere, foreldre/foresatte eller likepersoner involvert.
Bufdirs kartlegging kan tyde på at konverteringsterapi i Norge i hovedsak foregår i en religiøs kontekst (trossamfunn, religiøse organisasjoner og andre religiøse aktører) og i nære relasjoner (foreldre/foresatte og annen familie).
Departementets henvisninger til aktuell gjeldende lovgivning er rystende, og det av den enkle årsak at det finner sted i en kontekst der det man drøfter, er de som ønsker å beskytte barn fra å få ødelagt sine liv gjennom irreversibel hormonbehandling og kirurgi. Departementet viser til at barneloven skal forhindre overgrep og sikre barnets autonomi, samtidig som man peker på barnevernsloven som gir staten rett til å treffe vedtak om å overta omsorgen for et barn dersom det blir utsatt for manglende omsorg eller trakassering. Underforstått: Å bidra til konverteringsterapi kan føre til at foreldre mister omsorgen for sine barn.
Barnelova § 30 inneholder regler om innholdet i foreldreansvaret som gjelder personlige forhold for barnet, og som får anvendelse når barnet er under 18 år. Barnet har krav på «omsut og omtanke» fra de som har foreldreansvaret, og foreldreansvaret skal utøves ut fra barnets interesser og behov, jf. første ledd. Barnelova § 31 gir barn rett til å medvirke til avgjørelser som gjelder dem selv, og foreldrene skal lytte til barnet før de tar avgjørelser om personlige forhold for barnet. De skal legge vekt på barnets mening etter alder og modenhet. Barnet må ikke bli utsatt for vold eller på annen måte bli behandlet slik at den fysiske eller psykiske helsen blir utsatt for fare eller skade. Dette gjelder også når volden blir brukt som del av oppdragelsen av barnet. Bruk av «vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode», jf. barnelova § 30 tredje ledd. Det følger av Ot.prp. nr. 104 (2008–2009) punkt 6.7 side 39 at: «[f]orbudet omfatter alle måter å skade, skremme, ydmyke eller krenke barnet på uten bruk av fysisk makt, som er egnet til å gi barnet en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd eller fortvilelse eller en grunnleggende følelse av ikke å være ønsket eller elsket.»
Barnevernsloven
Nemnda kan treffe vedtak om å overta omsorgen for et barn. Dette kan skje for eksempel dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorgen som barnet får, eller barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i 30 Prop. 132 L 2022–2023 Endringer i straffeloven (konverteringsterapi) hjemmet, se barnevernsloven § 5-1 bokstav a og c. Dette vil også omfatte tilfeller hvor barnet utsettes for psykisk sjikane, trakassering, eller vedvarende mindre overgrep. Om konverteringsterapi vil omfattes av § 5-1, må vurderes konkret av barneverns- og helsenemnda i lys av omstendighetene og barnets situasjon.
Menneskerettigheter er ikke en utfordring ifølge departementet:
Etter departementets vurdering er ikke Grunnloven og internasjonale menneskerettslige forpliktelser til hinder for å kriminalisere den type handlinger som departementet foreslår at skal rammes av straffebudet. Tvert om mener departementet at det etter omstendighetene følger av EMK at staten er forpliktet til å straffeforfølge denne typen handlinger. Samtidig mener departementet at det i lys av både menneskerettighetene og kriminaliseringsprinsippene er viktig at forbudet ikke går lenger enn det som er nødvendig, og at straffebudet må utformes så klart og presist som mulig.
Departementet skriver at dersom det er gitt et virksomt samtykke, inkludert fra foreldre, skal dette tillegges betydning i vurderingen av om handlingen «krenker en annen». Etter dagens forståelse av menneskerettighetene, er det en viss adgang til å legge begrensninger på den private autonomien hvis handlingene som forbys, har et tilstrekkelig skadepotensial. Etter departementets syn bør det på denne bakgrunn kunne legges til grunn at handlinger begått med et virksomt samtykke, kan medføre straffansvar så fremt handlingen etter en helhetsvurdering har et særlig skadepotensial.
Departementet mener dessuten at det følger av EMDs rettspraksis at ikke enhver handling som er inspirert, motivert eller påvirket av religiøs tro, utgjør religionsutøvelse i artikkel 9 sin forstand, og argumenterer derfor for at et forbud mot konverteringsterapi enten ikke griper inn i religionsfriheten, eller at et eventuelt inngrep kan forsvares som et forholdsmessig nødvendig inngrep.
Hvilke handlinger bør rammes?
Vi bør derfor ikke bli overrasket over at departementet fremholder at det å anvende metoder med formål om å få et barn til å endre, undertrykke eller fornekte sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet «vil kunne ha særlig stor innvirkning på barnets selvfølelse og identitetsutvikling». Basert på barns sårbarhet og maktforholdet mellom barn og de som utfører slike handlinger, var departementets syn at «barn bør beskyttes mot alle metoder som anvendes med formål om å få dem til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet» og at anvendelsen av slike metoder «alltid vil medføre risiko for å påføre et barn psykisk skade». Departementet mente hensynet til presisjon og forutberegnelighet talte for at dette skulle fremgå uttrykkelig av lovteksten. Foreldre blir også rammet av departementets ønske om å «beskytte» barn og unge.
Dette betyr at vurderingen av om en handling utført overfor barn er straffbar, ville bero på om handlingen var å anse som en «metode» og om formålsvilkåret var oppfylt, altså om formålet med handlingen var å få et barn til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet:
Departementet erkjente at det kunne oppstå vanskelige gråsoner. Når det gjaldt foreldres påvirkning overfor barn, uttalte departementet blant annet at «der foreldre formaner eller råder et barn til å avstå fra å ta pubertetsblokkere og lignende til det har nådd en viss alder og modenhet ikke straffes for overtredelse av et forbud mot konverteringsterapi».
Her bør vi legge merke til at departementet aksepterer at foreldre prøver å forhindre barn i å begynne med hormoner o.l., men ikke at de prøver å få barna til å returnere til biologiske realiteter.
Sterk betoning av barnets behov for autonomi:
Departementet er avhengig av å understreke barnets behov for autonomi, men det store paradokset er at samtidig som departementet mener at barn ikke har samtykkekompetanse til konverteringsterapi, mener de samtidig at barn under 18 har samtykkekompetanse til å gjennomgå kjønnsskifte. Ja, det er til barna beste å bli beskyttet mot de som ønsker å hjelpe dem mot et kjønnsskifte:
Departementet legger etter dette til grunn at det foreslåtte forbudet mot konverteringsterapi, hvor det er et vilkår at gjerningspersonen må «utsette» barnet for handlingene, enten utgjør et forholdsmessig inngrep i retten til oppdragelse, eller ikke griper inn i den slik den er definert i EMDs rettspraksis.
Manglende straffeforfølgning av slike handlinger kan etter omstendighetene utgjøre et brudd på sikreplikten etter EMK artikkel 3 og artikkel 8. Etter norsk lov setter barnelova § 30 tredje ledd rammer for hvilke handlinger som foreldre kan påføre barnet i oppdragelsesøyemed ved å liste opp handlinger foreldre ikke kan utsette barnet for. Etter tredje ledd skal barnet:
«[i]kkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld og når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode.»
Departementet mener at barn har, i likhet med voksne, rett til å utvikle og bestemme over sin egen identitet, jf. EMK artikkel 8, som gjelder «enhver», FNs konvensjon om barns rettigheter (barnekonvensjonen) artikkel 16 om barns rett til respekt for sitt privatliv og barnekonvensjonen artikkel 8 om barns rett til å bevare sin identitet. Departementet mener at seksuell orientering og kjønnsidentitet er grunnleggende deler av en persons identitet, og nyter således et sterkt vern etter EMK art. 8. Det er derfor et aldri så lite paradoks at det samme departementet ikke er opptatt av hva som finner sted i norsk skole der elevene nettopp oppfordres til å stille spørsmål med egen identitet.
Med tanke på hvor alvorlig departementet anser konverteringsterapi, er drøftingen fra departementet logisk og forutsigbar. Også foreldre kan straffes. Det foreldre har lov til, er å drøfte, eller prøve å forhindre at barn starter opp med behandling av hormoner ol. Men også her er det en grense, husk bemerkningen om barnevernet. Det er ingenting i teksten som tyder på at foreldre skal få lov til å prøve å endre identiteten, dvs gjøre bruk av konverteringsterapi, til barn som allerede har gått gjennom det vi kaller en sosial transisjon. Det er etter departementets oppfatning en menneskerettslig plikt å beskytte barna mot dem som prøver å «tilbakestille» barna til biologien, denne beskyttelsen gjelder åpenbart også overfor barnas foreldre.
Forslaget om forbud mot konverteringsterapi er ikke et demokrati verdig. Det er derimot et godt eksempel på en stat som har tatt på seg en formynderrolle vi forbinder med helt andre samfunn.