rosa_kompetanse

Aktivisme på pensum

Kan det forsvares at sentrale aktivister i realiteten blir gitt definisjonsmakt på kjønn og identitet gjennom opplæringen i grunnskolen, også på barnetrinnet? Esben Esther Pirelli Benestad er en av disse, og gis mulighet til å formidle til elever gjennom NRK og i læreverk fra Cappelen Damm.

Flere har tatt til orde for at opplæringen om kjønn er bekymringsverdig, og hevder det potensielt kan være negativt for barns identitetsutvikling.

Derfor er det skremmende at transaktivister blir talerør inn i undervisningen. Benestad er intet unntak. Professor i sexologi, LHBTQ+ forkjemper og nylig avskiltet lege.

Ifølge myndighetene har Benestad gitt uforsvarlig helsehjelp til flere personer med kjønnsinkongruens. Selv mener Benestad det er myndighetene som setter brukergruppen i fare.

Benestad reagerer sterkt på foreldre som kritiserer kjønnsundervisningen i skolen. For et par år siden reagerte foreldre på at at sønnen på ni år ble ble introdusert for ideen om flere kjønn, og ble fortalt av læreren at gutter og jenter kan være født i feil kropp.

Den gang forsvarte både lærer og rektor opplæringen som var gitt. De mente at undervisningsopplegget var innfor læringsmålene på 4. trinn, og helt i tråd med læreplanverket.

Benestads respons på kritikken var:

«Dette er holdninger som dreper».

I fjor dukket en lignende sak opp, hvor en mor mente sønnen (7. trinn) ble utsatt for vranglære da læreren sa det fantes 7 kjønn.  NRK-videoen med Benestad, «Det finnes 7 kjønn» hadde blitt vist for elevene i denne sammenheng. En video som presenterer flere kjønn, og at den subjektive opplevelsen er det bestemmende for hva en er. Rektor forsvarte undervisningspraksisen:

«Undervisningen har tatt utgangspunkt i en opplysningsfilm om de 7 kjønn på NRK TV.  Vi ser at dette er et tema uten noe fasitsvar, der det er viktig å anerkjenne ulike meninger».

Rektoren kunne forsikre:

«Skolen legger videre til grunn at det som legges ut på NRK er kvalitetssikret i forhold til fakta og kilder og at dette derfor kan anvendes i undervisningen».

Skolen bør absolutt være mer kritiske til hvilke ressurser som anvendes. NRK har gjentatte ganger vist et svært unyansert innhold knyttet til kjønnsidentitet og såkalt kjønnsbekreftende behandling, blant annet i Supernytt (aldersgrense 8 år!).

Foreldre møtes med at barn skal eksponeres for ulike syn på kjønn. Dette skjer gjennom at de lærer om kjønnsidentitet, får kjennskap til personer som identifiserer seg med trans, og de lærer om hvordan en kan «bytte kjønn». Dette formidles gjennom læremidler og andre ressurser i skolen.

Lærerveiledningen til Naturfag 4 fra Cappelen anbefaler følgende aktivitet:

«Søk på nettet:

Finn ut hvem Esben Esther Benestad Pirelli er. Skriv 5 faktasetninger om hen». (s. 86)

I oppgaven blir elevene konkret bedt om å finne ut hva Benestad tenker om kjønn.

Å be en 9-åring utføre et slikt søk på nett er uansvarlig og ikke alderstilpasset for barneskoleelever.

Benestad og andre sentrale aktivister går i front for en unyansert formidling av kjønn til de yngste. Inne på Aunivers (Aschehoug) presenteres noen av disse som «eksperter» på kjønn ( Arena 5, SF).

Det er på høy tid å kvalitetssikre læremidler i skolen, slik at opplæringen som gis er hensiktsmessig og helsefremmende. Passivitet vil være et svik mot barna. Lærere og skoleledere må kjenne sitt ansvar. Foreldre skal kunne forvente at undervisningen som gis har faglig profesjonalitet og integritet.

 

 

Miriam Hetland Jørgensen

lærer

 

Først publisert i Klassekampen

Dele
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Andre skribenter
Relaterte saker

Aktivisme på pensum

Kan det forsvares at sentrale aktivister i realiteten blir gitt definisjonsmakt på kjønn og identitet gjennom opplæringen i grunnskolen, også på barnetrinnet? Esben Esther Pirelli