Hvor bekreftende bør den svenske kirken være når det kommer til polyamorøse forhold? Saken ble behandlet på kirkemøtet, der noen ønsket å heve en advarende finger, mens de fleste så ut til å akseptere at det trengs en teologisk utdyping av begrepet – som også var vedtaket som ble hamret igjennom.
Er det greit å ha et kjærlighetsforhold til flere samtidig? Polyamori er en sak som kom opp i Svenska kyrkan og debatten har nå havnet i kirkemøtet, basert på et forslag skrevet av duoen Linda Sjöö og Ann-Charlotte Miller. Den svenske avisen Dagen skriver 18. november hva som fant sted på møtet:
Bakgrunnen for dette forslaget er at det skjedde noen ting angående polyamori som fikk kirken til å fremstå uklar, sa Linda Sjöö i begynnelsen av debatten. Så tok hun opp tre eksempler, en prest som var usikker på om han kunne gifte seg med et par som levde i et polyamorøst forhold, at biskoper har uttrykt en viss tvil om man kan bli diakon i Svenska kyrkan og samtidig ha flere relasjoner på samme tid, og at Lunds Domchapitel ba en menighet om å stryke en setning i den inkluderende regnbuemessen som ønsket polyamorøse mennesker velkommen. Denne setningen ble ansett i strid med kirkens lære.
Teologisk utdyping I det opprinnelige forslaget var forslaget at Svenska kyrkan skulle begynne å godkjenne polyamorøse forhold.
Denne setningen ble ansett i strid med kirkens lære. Teologisk utdyping I det opprinnelige forslaget var forslaget at Svenska kyrkan skulle begynne å godkjenne polyamorøse forhold. Men etter at spørsmålet ble behandlet i komiteen på kirkemøtets første sesjon, landet de på et annet forslag, nemlig at spørsmålet skulle behandles teologisk.
Nøyaktig hvor man da lander gjenstår å se, men flere som var oppe i debatten mente at dette var et rimelig forslag, hvor man i tillegg til polyamorøse forhold også må bearbeide hele LHBT+-konseptet teologisk. Uheldig utvikling De fleste som sto fram og snakket forsvarte dette, men ikke alle. For eksempel Torbjörn Aronsson, fra Kristdemokraterna i Svenska kyrkan.
– Jeg ønsker ikke å bidra til en utvikling der polyamori er akseptert.
Risikoen, sa han, var at dette ville være det første skrittet mot å godkjenne polyamorøse forhold og at det kunne bane vei for kirkehandlinger som velsigner dette, i det lange løp kan det føre til at den svenske kirken aksepterer polygami. Sara Waldenfors (S), leder av kirkelivskomiteen, reiste seg og påpekte at det ikke er noe i forslaget som tilsier at man kommer i land der, men Torbjörn Aronsson lot seg ikke lure og ville heve en advarende finger om skrånende mark.
– Jeg tror at hvis du tar ett steg, tar du snart det neste.
Selv representanter for Sverigedemokraterna reiste seg og argumenterte mot en teologisk behandling av polyamorøse forhold. Men de hadde også et eget forslag å forsvare når det gjaldt LHBTQ-spørsmål, nemlig at Svenska kyrkan skulle forlate Pride-bevegelsen.
– Vi er kritiske til satsingen som Svenska kyrkan har gjort, der politiske symboler har flyttet inn i kirker og kirkerom, sa Anna Sundberg (SD).
På denne måten kan man si at polariseringen er total, der noen deler av kirkemøtet ønsker å gå videre og ta ytterligere grep angående LHBTQ-spørsmål, mens andre heller ønsker å trekke i håndbrekket og trekke kirken ut av allerede eksisterende samarbeid.
Petter Nilsson (SD) mente for eksempel det var absurd at man ikke bare kan si at alle er velkomne, at det ikke er noen grunn til å argumentere «in absurdum» for å påpeke hvilke seksualiteter som er velkomne. Han var heller bekymret for en stadig mer venstreliberal kirke som var blitt «woke»:
Det gir folk en unnskyldning for å flykte fra Svenska kyrkan. Du trenger ikke signalisere vennlighet slik at du skremmer bort folk.
Forslagsstilleren Ann-Charlotte Miller, Visk, mente det motsatte. Hun beklaget at menigheten hennes ikke lenger har lov til å ønske polyamorøse mennesker velkommen når de feirer regnbuemesse, og harmet seg over avgjørelsen fra rettskapitlet:
– Vi ønsker at folk skal få oppleve et møte med Gud, med Jesus Kristus, da er det vår oppgave å rive murene som hindrer folk i å gjøre det.
Hun hadde heller ingen forståelse for at man kunne la være å reflektere teologisk over noe som sitter så dypt inni en person, som er identitet og seksualitet. Kirkemøtet vedtok til slutt at spørsmålet om polyamori skulle behandles teologisk, men når det gjaldt SDs forslag om å forlate pride, ble det blankt nei.