«Skaff deg jobb i postvesenet, så er du sikret for livet.» Ordene tilhører min mormor, og ble uttalt en gang på 80- tallet. Lite visste hun at konseptet «brev» kom til å bli forhistorisk. På 80- tallet var nemlig postvesenet ensbetydende med stabilitet og trygghet.
Det er nok langt fra det trauste postvesen til innovative startups. Alle som noen gang har jobbet i offentlig sektor vet at man fra tid til annen kan rammes av en distinkt følelse av å ikke være kul nok. For man vil jo være hipp og kul, ikke traust og kjedelig.
Det er derfor høyst forståelig at postvesenet ønsker å ikle seg keiserens nye klær, i form av sin konstruerte selskapsstruktur, og framsnakke sine mer innovative sider. Så kanskje vi glemmer litt at Posten AS er heleid av staten, i praksis med monopol. Altså; fortsatt et postvesen.
De to siste årene har julenissen vært «offeret» i postvesenets reklamefilmer. La det være sagt; det er tross alt bedre enn den smått blasfemiske tilnærming som fant sted i 2019, hvor man valgte å ærekrenke jomfru Maria for å få fram hvor lidderlig flinke man var på postombæring.
I 2020 kunne postvesenet høste politisk korrekt applaus da nissen viste seg å ha blitt en utbrent hvit privilegert mann, som mente klimaendringer var «fake news» og som i beste «metoo»-stil inviterte kvinner til å sitte på fanget.
Denne filmen provoserte kanskje ikke så mange rent direkte. Det mest irriterende var nok hvor skamløst man kastet seg på «woke»-bølgen.
I år har de valgt å la Harry møte Santa til tonene av «Det hev ei rose sprungen». Dette høster forutsigbar hyllest fra inn- og utland. Litt som da vår kjære kong Harald ble elevert til vår tids største retoriske begavelse fordi han i en tale ytret de magiske ord: «Jenter som liker jenter, og gutter som liker gutter.»
Postvesenet er nok meget klar over at reklamen støter enkelte grupper, og for hvert eneste ´hyll´, er det nok noen som skifter kanal i ren indignasjon.
Dere kan allerede nå droppe den planlagte 2022-filmen med den kjønnsløse julenissen i regnbuedrakt.
Den observante leser har nok lagt merke til at jeg konsekvent benytter begrepet «postvesenet» og ikke Posten. Det er ikke for å gni det inn at Posten ikke er en slik innovativ og nyskapende bedrift slik de gjerne ønsker å framstå. (Der gjorde jeg det visst likevel. Beklager.)
Det er for å minne oss om at vi alle har et like stort eierskap til denne tradisjonsrike institusjonen. Det blir derfor feil når vesenets markedsavdeling og reklamebyrå i fri dressur krenker jomfru Maria, og politiserer eller homofilerer julenissen.
Den reklamen hvor Disney utspiller seg i togvogna, og hva med den reklamen der jenta gradvis får mer og mer dialekt jo nærmere toget tøffer seg inn mot stasjonen. Helt nydelig. Statsbanene har skjønt det!
Så postvesenet: Dere kan allerede nå droppe den planlagte 2022-filmen med den kjønnsløse julenissen i regnbuedrakt. Dere er kule likevel. Takk for at dere leverer pakkene!
Ole Gramstad Jensen