Det er mange som lurer på hva skolen skal lære elevene om samliv, seksualitet og kjønn. Flere har hørt om Rosa kompetanse, men uten at de har fått en skikkelig informasjon om hva alt handler om. Her har du anledning til både å få en oversikt over målene i læreplanene, og hvordan organisasjonen FRI mener de kan løses pedagogisk. Det handler om inkludering av mangfold og tilhørighet:
Som de selv skriver:
Vi vet at inkluderende undervisning om disse temaene betyr mye for mange elever i skolen. I overordnet del av læreplanen står det at «Skolen skal ta hensyn til mangfoldet av elever og legge til rette for at alle får oppleve tilhørighet i skole og samfunn.» Vi håper at ressursheftet vil bidra til dette formålet.
Noen eksempler:
I forbindelse med temaet kjønnsmangfold, mener FRI at lærerne bør stille følgende spørsmål til elever som ikke er eldre enn 10 år:
Ser alle mennesker like ut?
◦ Ser alle kropper like ut?
◦ Hvem bestemmer over kroppen din?
◦ Er alle jenter like?
◦ Er alle gutter like?
◦ Er alle mennesker gutter eller jenter?
◦ Liker gutter å bare leke med gutter?
◦ Liker jenter å bare leke med jenter?
◦ Forelsker alle gutter seg i jenter?
◦ Forelsker alle jenter seg i gutter?
◦ Forelsker alle mennesker seg?
◦ Kan alle som vil like fargen rosa?
◦ Kan alle som vil like fargen blå?
◦ Kan alle som vil gå med kjole?
◦ Kan alle som vil gå med bukse?
◦ Hvorfor er det viktig at alle kan være seg selv?
◦ Hvordan kan alle være med på å skape et mer
inkluderende klasserom?
◦ Hvorfor er det viktig at man kan like det man vil,
se ut eller kle seg som man vil eller forelske seg
som man gjør?
Og når temaet er pubertet, mener FRI at følgende spørsmål er relevante (og gir selv fasiten til læreren i parentesen):
◦ Har alle gutter penis? (her er korrekt svar: nei)
◦ Har alle jenter klitoris? (her er korrekt svar: nei
◦ Kjenner alle seg som gutter eller jenter? (her er
korrekt svar: nei)
◦ Forelsker alle seg? (her er korrekt svar: nei)
◦ Hvem kan man bli forelsket i? (Gutter, jenter og
andre)
Under temaet kjønnsidentitet mener FRI at elevene bør se filmen Mann uten penis.
FRI foreslår deretter at elevene arbeider med følgende refleksjonsspørsmål:
Hvorfor tror dere Luca sier at skam kommer uten-
fra?
◦ Hva er kjønnsidentitet?
◦ Hvem bestemmer noen sin kjønnsidentitet?
◦ Er alle menn eller kvinner?
◦ Hva vil det si å være cis? Hva vil det si å være
trans?
◦ Er det bare én måte å være kvinne, mann eller
ikke-binær på?
◦ Hvorfor er det viktig å vise andre respekt for den
de er?
◦ Hvordan kan du bidra med ord eller handlinger for
å vise respekt for andre?