Rapporten avsluttes med følgende avsnitt:
Videre støtter Norge Yogyakarta-prinsippene som tar for seg en rekke menneskerettigheter og ser hvordan de bør gjennomføres overfor personer uavhengig av seksuell orientering og kjønnsuttrykk.
Utviklingspolitiske mål innebærer å bidra til toleranse for variasjon i seksuell orientering og kjønnsuttrykk, og avkriminalisering og bekjempelse av enhver form for diskriminering og stigmatisering av personer på grunn av seksuell orientering og kjønnsuttrykk.
«Norge støtter Yogyakarta-prinsippene», hevdet regjeringen, uten at den hadde gjort rede for hva prinsippene innebærer eller invitert til debatt. Prinsippene var ikke nevnt i proposisjonen til den nye ekteskapsloven som nylig var blitt vedtatt, men kom nå i en offentlig handlingsplan, som et utgangspunkt for videre arbeid, som et varsel om hva som ville komme.
Utfordringen var at ingen tok hensyn til dette lille avsnittet, det er uansett grunn til å tro at svært få visste hvilken ideologisk sprengkraft prinsippene inneholdt. Hadde regjeringen offentliggjort sine hensikter i forkant av debatten om den kjønnsnøytrale ekteskapsloven ville debatten blitt annerledes. Yogyakarta-prinsippene er nemlig en detaljert manual for hvordan kjønnsaktivister mener stater skal implementere den radikale kjønnsteoriens syn på kjønn, kjønnsidentitet og seksuell orientering i sine respektive lands lovgivning. Hadde man ikke visst bedre, ville man avvist påstanden om Yogyakarta-prinsippene som en konspirasjonsteori. Funnene i norsk lovgivning og offentlige tekster viser imidlertid noe helt annet. Stortinget vedtok i 2013 en diskrimineringslov som la prinsippene til grunn for hvordan mennesket skal forstås. Prinsippene refereres til som en relevant rettskilde for Likestillings- og diskrimineringsombudet, og Bufdir skriver på sine hjemmesider:
Yogyakarta-prinsippene regnes av den internasjonale lhbt-bevegelsen som retningsgivende for hvordan tolke menneskerettighetene med hensyn til seksuell orientering og kjønnsidentitet. I 2006, som respons på veldokumentert undertrykking og diskriminering, samlet det seg en gruppe med internasjonale menneskerettighetseksperter i Yogyakarta, Indonesia. Målet var å fastslå et sett med internasjonale prinsipper i forhold til seksuell orientering og kjønnsidentitet. Resultatet ble «Yogyakarta Principles» – en universell guide til menneskerettigheter som fastsetter bindende internasjonale legale standarder som Stater bør følge. Når for eksempel Europarådet kommer med sine anbefalinger til medlemslandene, så bygger de på disse prinsippene. Målet er å skape en framtid der alle mennesker blir født frie og like i verdighet og rettigheter, og at alle skal bli i stand til å virkeliggjøre denne retten de er født med.
I veiledningen for norsk innsats for menneskerettigheter i utlandet, Norsk innsats for menneskerettigheter, seksuell orientering og kjønnsidentitet, skriver Utenriksdepartementet blant annet følgende:
Utgangspunktet for Norges innsats er at menneskerettighetene gjelder alle – uavhengig av kjønn, sosial og etnisk bakgrunn, religion eller seksuell orientering. Derfor er det viktig å kjempe sammen med andre land og organisasjoner for at menneskerettighetene skal gjelde alle, også LHBT-personer.
Norge støtter også de såkalte Yogyakarta-prinsippene som tar for seg en rekke menneskerettigheter og hvordan disse bør gjennomføres overfor seksuelle minoriteter.
Selv norsk fengselsvesen skriver følgende om transpersoners rettigheter:
Transpersoner er ikke sikret rettigheter i form av en egen konvensjon. Imidlertid er transpersoner beskyttet av de internasjonale menneskerettigheter som Norge har sluttet seg til. Hva dette innebærer i praksis, er utdypet og konkretisert blant annet i de såkalte Yogyakartaprinsippene og i Europarådets ministerkomites LHBT-anbefaling.
Også Amnesty International krever beskyttelse mot alle former for diskriminering på «bakgrunn av seksuell orientering og kjønnsidentitet, i overenstemmelse med internasjonale menneskerettigheter og Yogyakarta-prinsippene». Det hele skjer uten at prinsippene har vært oppe til debatt.